به گزارش پلاک یک / کنترل کشتیهای بزرگ تجاری یکی از دشوارترین فرآیندهایی است که برای انجام آن نیاز به حضور چند نیروی متخصص در هر شناور وجود دارد.
دانش بالای متخصصان ایرانی و تجربه طولانی کشور در عرصههای دریایی باعث شده کشتیهای ایران بسیاری از سفرهای دور و دراز خود را بدون هیچ مشکل ایمنی و امنیتی پشت سر بگذارند.
کشتیهای غولپیکر ترمز ندارند
کاپیتان اسدی در مورد کنترل کشتیهای بزرگ در آبهای آزاد و امکان توقف آنها در مسافتهای مختلف می گوید : کشتیهای غولپیکر چیزی به نام ترمز مانند آنچه در دیگر وسایل حمل و نقل بزرگ وجود دارد، ندارند وی افزود: کشتی یک جسم بسیار بزرگ با سرعت حرکت نسبتا پایین دارد اما در عمل انرژی که در دریا به وجود میآورد، بسیار بالاست و از این رو کنترل آن کاری بسیار دشوار و تخصصی است.
این کارشناس دریایی با اشاره به اینکه کاپیتان به محض تصمیمگیری برای متوقف کردن کشتی نیاز به چهار تا پنج مایل ـ یعنی نزدیک به هشت کیلومتر ـ طی مسافت دارد تا شناور از حرکت بایستد، تصریح کرد: در این شرایط نمیتوان انتظار داشت که لنگر کشتی کمکحال ناخدا باشد. زیرا استفاده از آن تنها در شرایط نزدیک به ساحل یا با سرعت پایین امکانپذیر است.